måndag 14 december 2009

Julstök




Hur har ni det i julstöket? Jag tar det väldigt lugnt och stressar verkligen inte i år. Jag skall baka lite denna vecka och det blir nog Finska Pinnar och Drömmar som vi gillar och det är just till jul som det är så gott med hembakade småkakor som skall bakas med riktigt smör:-). Sen blir det nog en kardemummakaka tror jag och kanske något matbröd. Tant Hannas karameller gör jag varje år och dom är verkligen speciella, antingen gillar man dom eller så är det tvärtom. Vi är några i familjen som inte tycker det är jul utan dom:-).

Julklapparna är inhandlade och städningen är avklarad så nu är det som sagt bara det roliga kvar. På Onsdag skall det köpas gran när William är här, det gillar han att vara med och bära hem den:-).

Vi skall på Liseberg någon kväll också, det är så vackert med alla ljusen och så doftar det så gott av brända mandlar och annat. Brända mandlar vågar jag inte köpa, jag äter upp hela påsen själv och sen mår jag inte bra:-), så det får jag låta bli.

I Lördags var jag i stan med dotter Gunilla och barnbarnen Sandra och Emelie. Det var så roligt och vi handlade och fikade och det är här lika roligt varje gång vi gör det.

Funderar på att sätta degen till småkakorna nu, den skall ju ligga till sig lite.

Ha det så gott i julstöket och stressa inte!


6 kommentarer:

  1. Hoppas att småkakorna blev bra!
    Det blev en intensiv helg men rolig helg med barnbarnen. Idag är vi "lite dagen efter", lite sega och trötta. Ska titta på TV en stund, och jag ska koka en god kopp the, med en kanelsnäcka till. Hembakad förstås.
    Jag har inte några speciella julkakor som jag bakar, det blir vad lusten och gommen vill ha. Hos oss har det alltid varit farmor som har försett oss med drömmar och spritskransar. Men farmor har inte bakat så mycket de senaste åren.
    Så egentligen borde jag ta vid.....
    Men men småkakor är inte min specialite. Skurna chokladbröd, brukar dock bli goda.
    Ha det gott vännen, och njut av ditt julstök!
    Kram fr syrran

    SvaraRadera
  2. Jag försöker ta det lilla lugna med julstöket.Nu behöver jag inte stressa alls. Annat var det när jag jobbade.Förstår inte hur man hann med allt till julen då.
    Ja,det ska kännas att småkakorna är bakade på riktigt smör.Drömmar är min favorit.
    Jag har bakat saffransbullar och mjuk pepparkaka men småkakorna hoppar jag över det ska Annika, dottern stå för i år.
    Ha det så gott!
    Kram Sylvia

    SvaraRadera
  3. Hej Berit! Tittat in i din blogg och ser vad du stökar/t inför julen. Ja visst är det härligt med våra traditioner..baka vissa kakor..laga vissa maträtter...
    Kram!!/Margit

    SvaraRadera
  4. Jag har bakat vanliga och ljusa pepparkakor, sen skall jag göra julstjärnor. Men sen får det nog vara slutbakat. Jag är ju ett kakmonster, skulle kunna äta hur mycket kakor som helst *S*.

    Kramizzar
    Marketta

    SvaraRadera
  5. Hejsan Berit!

    Jag gör som du, tar det med ro i julstöket. Gör det som är roligt och struntar i annat. Idag har jag satt några småbrödsdegar och gjort en fruktkaka. Den ska stå till sig minst en veckan, så det passade bra att göra den idag. Det är nästan bara jag själv som tycker om den, men den hör liksom till i alla fall.

    Nu har du väl bakat färdig, hoppas att det blev lyckat!

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  6. Hej Berit! Trevligt att ta en titt in til dej idagockså...har mina jobbarpass vilket innebär att tiden är knapp att sitta vid datorn just nu. Inte nån pannakaka i ugnen heller...
    Kramen!!/Margit

    SvaraRadera

Roligt om du skriver några rader!