måndag 1 februari 2010

Riktig vinter



Ja, så här borde jag göra nu varje dag innan vi åker till Sälen. Det har inte blivit så mycket promenader med Hugo som man vill. Det är halt och isigt på de flesta gångvägar och vi som älskar Gunnebo med omnejd har insett att det är lite för isigt där just nu.

Vi skall ju till Sälen nästa vecka och man behöver vara i god form för att ta sig ner för backarna, men jag får väl strectha lite här hemma innan det är dags:-)).

Försenat födelsdagskalas hade jag här igår och jag bjöd på tacopajer och chokladtårta. Tacopajerna gör jag med köttfärs, tacokrydda och sweet chilisås och sen toppar jag med creme fraiche blandad med lite majonäs och så på toppen riven västerbottenost. Det blir jättegott och ungdomarna särskilt gillar det. Enkelt och går bra att förbereda. Chokladtårtan fick en toppning med vispgrädde  blandat med lite creme fraiche och koncentrerad apelsinjuice, blev gott med den lite syrliga smaken, så hallon på toppen.

I present fick jag, två härliga halsdukar i ljuvliga färger, örhängen, bok och Sommaren med Göran på DVD och så kaffekopp med fat till vår servis. Till sist en Back on Track tröja som skall vara så bra för axlar och nacke och jag har provat den idag och det kändes jätteskönt. Vet inte om det kanske bara är inbillning:-)).

Det blev en härlig eftermiddag och roligt när man samlas alla, vi är många nu när alla dyker upp. Vi var 13 st igår och några fattades. Så det gäller att tänka till med maten och inte krångla till det allför mycket.

8 kommentarer:

  1. Sälen igen?! Var väl där ni var för ett par månader sen om jag inte minns fel??
    Nåja vilket som hoppas jag ni får det kanontrevligt och roligt.
    Ja det är kallt nu kan man säga. Har inte i mitt unga liv vart med om en sån här lång kall vinter. Jag vet vi hade det nått år när jag var liten men jag minns inte det.

    Hoppas allt är bra med dig? Kramar i massor

    SvaraRadera
  2. Hej, Berit!

    Hm,13 vid bordet ;-) Skrockfull? Näe, inte det minsta!

    Men så mycket god mat du lagar och du får det att låta så himla enkelt när du skriver allt du gjort.

    Jo du, det vet man väl hur det är när man ska ha gäster:-)
    Man fejar både här o där och hittar prylar som ligger i vägen som man aldrig tidigare ens sett:-) Hemmablind, är ett ord jag lärde mig som barn och kanske det gäller även i dag?

    Så fina presenter du fick, jätteroligt, men jag undrar vad den där braiga back/track-tröjan är för något?? Jag är nog helt "ute" för det är så mycket jag inte känner igen alls. Nåja, huvudsaken är att den gör nytta :-)

    Men... samlar du på kaffeservice...? Åh jösses då, jag som försöker bli av med en massa sådant som bara samlar damm i vitrinskåpet. Undrar vad det är för sort?
    Men fy på mig, så nyfiken jag är, men det är ju så roligt med prylar och inredning!

    Ja du Berit, halt är väl bara förnamnet och kallare lär det väl bli, så i Sälen är det säkert bättre luft, inte så fuktigt som här.

    Svärsonen har återigen varit en vända dit upp med skidtörstande Göteborgare. Som om vi inte har tillräckligt med snö här nere?
    Det är ju inte närmsta vägen, långt som attan att köra.

    Nåja, hoppas att ni får det bra och ta´t lugnt, för det finns gott om mindre bra bilförare..snällt uttryckt ;-)

    Ha det nu så bra och stretcha inte för mycket Berit så att du får sendrag ;-)

    Kram, Agneta

    SvaraRadera
  3. Nej, men! GRATTIS i efterskott!
    Hoppas att ni får en riktigt härlig Sälenvistelse! Fast i år har vi ju i princip Sälen här i Gbg's trakten - det är nog mest backar och liftar vi saknar.
    Kramar till er alla tre!
    Marianne och raggiga släkten

    SvaraRadera
  4. Det är jobbigt att gå här också, gångbanan har ju blivit plogad före sista snöfallet och det som ligger under den nya snön är snorhalt :-(. Höll på att vurpa flera gånger idag.

    Jag skulle nog varit hos dig på kalas, tycker ju så mycket om allt som smakar tacos, men det gör inte maken.

    Jag skulle vilja ha ett sånt där Back on track täcker till min lilla agilityhund :-). Nu när den inte klassas som doping längre.

    Kramizzar
    Marketta

    SvaraRadera
  5. Jag brukar också göra så där men ost ha rjag aldrig tänkt på att lägga överst, så smart
    Trevlig semester
    Nu ska jag kolla vad en back on tröja är

    SvaraRadera
  6. Vad gott du bjuder på. Nu blev jag sugen på Taco. Tacopaj har jag aldrig provat men det låter smarrigt och inte för omständigt att laga till,det ska jag allt försöka mig på.

    Ska du sticka iväg till Sälen igen...gud vad det låter härligt. Stretcha på nu så du kan fara ner för pisterna i rungande fart....Nej jag skämtar......Ta du långfärdsskidorna på istället det är mycket lugnare.
    Ha det så underbart fint i vinterland!
    kram Sylvia

    SvaraRadera
  7. Hej Berit.
    Åh vilken bild! Jag blir helt varm om hjärtat när jag ser på den. Nåja, lite inspirerad också, kanske;) Har köpt gummiband men måste vänta tills armeländet är bättre innan jag testar.

    Taco, det gillar jag, men tyvärr gör inte Richard det så det förekommer inte ofta, för att inte säga alls, på vår meny. Men nån gång kanske...

    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej syrran! Jag vet inte om ni har åkt till Sälen nu, men inlägget som jag skrev från jobbet i torsdag, har försvunnit.
    Önskar dig en riktig skön vistelse bland fjällen. Ska ni åka på längden, eller.
    Stor kram!

    SvaraRadera

Roligt om du skriver några rader!