onsdag 3 mars 2010

Lite vår i luften


                                              

   
                                                                            
                                                                         


Ja, nu längtar jag till våren och det är ju en föraning av den dessa dagar. Visst det ligger mycket snö kvar, men solen värmer så gott och det blir riktigt skönt mitt på dagen.

Jag längtar efter långpromenader med Hugo utan att behöva ha broddar under skorna, men det lär nog dröja misstänker jag. Det är fortfarande mycket isigt och besvärligt på många ställen. Hugo han har inga bekymmer med halka, han far fram som vanligt.

Mitt brödbakande fortsätter och jag får nog börja ge bort bröd för vi kan ju inte själva äta så mycket:-). Visst jag fryser in, men det blir lite mycket ändå. När jag bakar bröd känner jag mig så kreativ och det luktar så gott. Kanske borde jag börja sticka igen, det var också en sån sak som jag gillade jättemycket förr. Det är bara vad skall jag sticka? Får nog ta en sväng till garnaffären och titta vad som finns. Nu tror ni kanske att jag inte har att göra, men det har jag, men jag älskar att göra saker som det blir något av och att jobba med händerna. Städning och tvätt och allt som är i ett hem är inte samma sak på något sätt.

                                                               

Här kommer ett jättebra recept på ett gott bröd som jag gjorde idag:
Bröd i långpanna
Ugn 225 gr

3 dl rågflingor (kan bytas mot havregryn)
3 dl mjölk
50 gr jäst
2 dl vatten
1/2 dl rapsolja
2 tsk salt
2 msk honung
3 dl grahamsmjöl
7-8 dl vetemjöl special

Lägg rågflingorna i en skål. Koka upp mjölken och häll över flingorna. Låt stå i rumstemperatur till 37 grader.
Rör ut jästen i vattnet som skall vara 37 gr. Rör ner grynblandningen och tillsätt olja, salt, honung, grahamsmjöl och det mesta av vetemjölet. Arbeta degen väl.
Låt jäsa 40 minuter och kavla sen ut på bakbord till en platta som är lika stor som din långpanna. Jag använder en lite mindre långpanna då blir det tjockare bröd, men det går lika bra med en större då behöver man inte dela bröden.
Lägg den utkavlade degplattan i långpannan med bakplåtspapper i botten och skär sen i rutor och låst jäsa i 30 minuter.
Pensla med vatten och strö över rågflingor eller andra flingor. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

Prova gärna på det här brödet det blir både gott och nyttigt.
                                                         
                                                                                                    
            

4 kommentarer:

  1. Hejsan Berit!

    Visst längtar jag också efter att man ska kunna gå långa härliga promenader igen utan att vara rädd för att halka. Jag älskar ju att gå ner till stranden, men det har man inte kunnat göra på länge. Jag skulle väl ha skaffat mig skidor kanske.

    Idag tog jag mig en promenad efter lunch, men det fick bara bli på landsvägen en vända fram och tillbaka och det är ganska trist, men solen sken och även om det var lite blåsigt var det skönt med frisk luft.

    Jag tror att jag ska prova ditt brödrecept i morgon. Jag bakade bullar idag och har ett paket jäst över, fast det där specialvetemjölet har jag ju inte hemma förstås. Undrar om man kan använda vanligt vetemjöl?

    Kram till dig och Lennart!
    /Ingrid

    SvaraRadera
  2. Så gott ditt bröd ser ut! När jag blir pensionär ska jag också baka mitt bröd.... Nu blir det mest kaffebröd. Onyttigt, men fikastunden är viktig för oss båda.
    Här har snön nästan smält undan, och idag har solen varit framme en LÅNG stund. Björn tog cykeln och cyklade en runda, medan jag höll ställningarna och jobbade.
    Imorgon ska jag på ett viktigt möte med mina chefer. Jag MÅSTE och VILL ha hjälp, annars går jag i pension IMORGON!!! Hjälper det tror du, att jag hotar med det? Nej, antagligen inte, men håll tummarna för mig att det blir ett konstruktivt möte.
    Kram fr Syster Yster

    SvaraRadera
  3. Visst börjar man längta till våren men när jag tittar ut här undrar man om det kommer någon. FY sjutton vilket busväder vi har med kalla nordliga vindar. Våren är nog ändå i sikte för på radion sas det idag att det skådats några tidiga fågelarter redan.
    Så jättegott brödet ser ut. Nu har jag kopierat receptet för att prova. Eget matbröd är så gott att ta fram från frysen lite då och då.
    Ha en fin kväll!
    Kram Sylvia

    SvaraRadera
  4. Godkväll i stugan.
    Nu nappade jag ditt recept, får se om jag kommer i bakform. (se där ja, nu fick jag till det;) Men jag tar det väldigt lugnt med armen så det dröjer nog.

    Kram på dig, vi ses.

    SvaraRadera

Roligt om du skriver några rader!