lördag 25 april 2009



Åh, vilka dagar vi har, nu får man passa på att njuta av allt vackert vi ser omkring oss. Våra grannars magnolia blommar idag och det är bara så vackert såååå!

Nu blir det inte så mycket dator förrän regnet kommer:-). Kolla mailen och lite uppdateringar hinner man ju med emellanåt.

Måste ju berätta en rolig liten episod med barnbarnet William igår. Vi var på väg hem för att lämna honom till mamma och pappa då farfar råkade sägar "jäklar", det var något med trafiken som inte var så bra:-). William (5 år) noterade ju detta på en gång och sa att "så kan du väl inte säga farfar" jäklar får man bara säga om man slår sig och då skall man säga det tyst. Sen upprepade han detta ordet i minst tio minuter och hur kunde farfar säga "jäklar" högt, man får ju bara säga det tyst, det gjorde ju inte William nu, men det var ju för att tala om att så säger man inte. Visst är femåringar underbara och detta att ta chansen att få säga ett sånt ord kan man ju inte missa:-)).

Mina kornfrallor blev jättegoda, saftiga och det sägs att dom skall vara så bra för att hålla blodsockret nere. Jag hittade receptet i tidningen Land och skriver det här om någon vill testa.

2 dl matkorn (korngryn)
5 dl vatten
25 gr jäst
1 dl krossat linfrö
1 tsk salt
ca 5 dl dinkel eller rågmjöl
ca 1 dl vetemjöl special

Ugnen på 250 grader. Lägg korngrynen i två deciliter vatten och koka i fem minuter. Häll allt samt resterande tre deciliter vatten i en degbunke. Låt svalna till strax under 37 grader. Arbeta ihop till en ganska så kladdig deg.
Låt jäsa 40 minuter.
Forma degen till en rulle, om det är väldigt kladdigt tillsätt lite mer mjöl.
Skär i 15 bitar ca, för lite större bullar gör så att det passar dig.
Lägg bitarna på plåt.
Sänk ugnsvärmen till 200 grader samtidigt som du sätter in plåten.
Grädda mitt i ugnen ca 16 minuter.

Jag tyckte frallorna var jättegoda, men maken var väl sådär lagom förtjust i dom:-).Nyttiga är dom ju iaf:-).

Nej, nu skall jag ut i solen igen och snart kommer yngste sonen Magnus med familj och vi skall grilla fläskfile, mums. William är också med, skall bli spännande att se om han glömt det "fula" ordet:-).





2 kommentarer:

  1. Hejsan vännen

    Ungar är väl för härliga. De säger det de precis tänker på och tar alla tillfällen i akt, för att få säga, eller göra det de egentligen inte får.

    Tack för receptet. Det har jag nu kopierat, för jag vill testa det. Gillar lite grövre bröd.

    Hoppas du fick en härlig stund med familjen vid grillen.

    Ha det gott
    Kram
    Leila

    SvaraRadera
  2. Hejsan,
    Jag som har utvecklat nåt beroende av min blogg skriver oavsett väder jag *S*
    Skönt att skriva av mig varje dag. Även om det inte alltid är så spännande.

    Men visst blir det mer tid bort från datorn nu när solen kommer och man kan vara ute mer. Jag har ju mina kottar att rasta dessutom.

    Hoppas veckan vart fin än så länge för dig? Kramar Linda

    SvaraRadera

Roligt om du skriver några rader!