lördag 23 maj 2009




Idag har vi en riktigt fin dag här i Götet. Sol och ganska så varmt iaf när man sitter i solen.

Vi hade gäster igårkväll och det var våra gamla arbetskamrater som var här. Vi är 7 st och är alla ganska så nyblivna pensionärer. Det är så roligt att träffas och vi har många gemensamma minnen och roliga saker att prata om:-). Krämpor är det förbud att tala om:-)).

Maten blev lyckad och alla åt med god aptit. Förrätten var en matjestårta på kavringbotten och den var jättegod. Huvudrätten var fläskfile fylld med gorgonzolaost och sen lindad med bacon. Till det potatisgratäng med västerbottenost. Till efterrätt rabarberpaj på egna rabarber och det receptet skall ni få av mig, världens enklaste och väldigt gott:-).

4 -6 portioner

150 gr smält smör
4 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
6-8 rabarberstjälkar
1/2 - 1 dl pärlsocker

Rör samman smör, socker, vetemjöl och bakpulver i en matberedare eller för hand.

Platta ut degen i en pajform.
Lägg på dom skivade rabarberna.
Strö över pärlsockret.

Grädda i ugnen 175 grader i 25-30 minuter.

Servera med glass eller vispgrädde.

Den här pajen är så buslätt att göra och blir alltid väldigt omtyckt av alla.

Som sagt en minnesvärd kväll.

Idag har jag bara latat mig och plockat undan efter gårdagen. Vi skall grilla entrecote idag och till det potatisklyftor med grönsaker. Så mycket matprat det blev idag här i bloggen:-). Blir nästan lite hungrig när jag skriver:-). Kanske dags att tända grillen.

Robinson ikväll är ju ett måste och nu börjar jag tycka det är riktigt spännande.

En serie vi inte missar under veckan är Sommer, den är ju bara så bra.

Maken håller på att sätta upp vår hammock och det skall bli skönt att ta sig en liten siesta i den emellanåt. Har alltid älskat att ligga i hammocken och ta en tupplur och höra vindens susningar.

Hugo gillar också att ligga där och idag är han lite trött efter gårdagen. Han har ju fullt upp med att kolla gästerna och sen kanske någon av dom tappar ner en liten smula under bordet och det är ju verkligen en höjdare:-).


2 kommentarer:

  1. Hejsan Berit!

    Så gott det låter all din mat. Rabarberpaj ska jag göra imorgon, kanske jag provar ditt recept då.

    Robinson ser jag bara sista halvtimmen på. Vi är ju lokalpatrioter, så vi måste ju se på Babben.

    Jag älskar de där danska serierna och Sommer har varit jättebra, men nu är det väl inte så många avsnitt kvar tyvärr.

    Ha en fin helg och hälsa Lennart så mycket!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Hej Berit!
    Nu gör jag ett nytt försök, har försökt 6 ggr tidigare, o har nu snackat med proffset, du vet vem, jo Annette. Hon sa att jag bara ska fortsätta fast den säger att det inte lyckades. Och det gick hos henne. Nu ska vi se om det går hos dig också. Om det nu går så vill jag säga att dina Mårbacka pelargoner är helt underbara. Och pyzza Hugo från mig.
    Kramiz Eva / Evlin
    Ps. Håll tummarna Ds.

    SvaraRadera

Roligt om du skriver några rader!